ערכת מיפוי אלול

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ערכת אלול

ערכת אלולערכת מיפוי אלול פותחה במשרד החינוך בכדי לענות על צורך הולך ומתגבר של איתור תלמידים בעלי לקויות למידה. הצורך היה במבחן או ערכה מסוימת שתיתן כלים מקצועיים להערכה של תפקוד תלמידים מתקשים, לצורך קביעת לקות הלמידה שלהם ומתן דרכים להתמודדות עימה.

פיתוח ערכת מיפוי אלול התבצע באוניברסיטת חיפה על-ידי ד"ר אוולין שתיל וצוות המחקר שלה והסתיים בשנת 2004.

מטרתה העיקרית של ערכת המיפוי היא לאתר תלמידים המתקשים באחד או יותר מארבעה תחומי ידע דידקטיים: חשיבה מתמטית, קריאה בשפת אם, רכישת שפה זרה ופיתוח של כישורי חשיבה.

המטלות שנבחרו על מנת לבדוק את התפקודים בכל אחד מארבעת התחומים הנ"ל מאפשרים כיווני פעולה רבים למורים, וכן מתן פתרונות וטיפול בבעיות שהתגלו. עיצוב המטלות שנבחרו להערכה מדמה מצבים ופעילויות המתרחשים בבית הספר או בספרי הלימוד, ובכך מאפשרים הסקה טיפולית אותה ניתן יהיה ליישם בכיתת הלימוד עצמה.

מבחן אלול

מבחן זה נועד בכדי לאתר לקויות למידה בתלמידים בגילאי בית הספר היסודי (כיתות א' עד ו') וחטיבת הביניים (כיתות ז' עד ט'). המבחן לכל שנה מתבצע בתחילת שנה"ל העוקבת. כך לדוגמא תלמיד שהתקשה בכיתה א' והוחלט כי עליו לעבור אבחון אלול, יעבור אותו בתחילת כיתה ב'.

לצורך הערכת התלמידים פותחו 4 סוללות הערכה. שלוש סוללות ההערכה הראשונות נועדו על מנת למפות קשיי למידה בבתי ספר דוברי עברית וכן בבתי ספר דוברי ערבית. שלוש הסוללות הראשונות עוסקות בתחומים הבאים:

1. קריאה, כתיבה והבנה לשונית בשפת האם (עברית או ערבית, תלוי בבית הספר).
2. קריאה, כתיבה והבנה לשונית בשפה זרה (אנגלית).
3. למידה מתמטית.הסוללה הרביעית נועדה להעריך את כישורי החשיבה ורמת החשיבה הכללים של התלמיד.

איתור התלמידים ומערך המיפוי

איתור התלמידים החשודים כבעלי לקות למידה יתבצע על ידי המורה המחנכת (או כל מורה אחרת) בליווי של איש מקצוע המתמחה באיתור תלמידים בעלי לקויות למידה. על פי נתוני האיתור ייבנו תהליכי התערבות בבעיה, הן כיתתיים והן פרטניים.

על מנת להעביר את 4 סוללות המיפוי דרושה כשעה לכל סוללה, כלומר 4 שעות מיפוי עבור כל תלמיד. מכיוון שארבע שעות יכולות להיות מעט אינטנסיביות עבור תלמיד בגילאי בית הספר היסודי, ניתן להעביר אותן לאורך מספר שבועות. ביצועיו של כל תלמיד בכל אחת מארבע סוללות המיפוי יעברו הערכה, וזו תושווה לטבלאות של נורמות רלוונטיות.

באופן זה ניתן יהיה לאבחן במדויק מהם התחומים הספציפיים בהם כל אחד ואחד מהתלמידים שניגשו להערכה מתקשים. בנוסף לארבעת הציונים הכללים, יופקו עבור כל תלמיד גם תתי ציונים עבור רכיבים ספציפיים של מנגנונים, מיומנות למידה ותהליכים בכל אחד מהתחומים אותם בודק המבחן.

מהפרופיל שנבנה לכל תלמיד ניתן יהיה לבנות תוכנית התערבותית וטיפולית שהיא ייחודית לכל תלמיד, ובנויה בהתאם לתחומים בהם הוא מתקשה. זאת על מנת לתת מענה מקסימאלי ומיטבי ולשפר ככל הניתן את תפקודיו של התלמיד בעל לקויות למידה.

החידוש בערכת המיפוי

בשונה מערכות מיפוי אחרות שהיו קיימות במערכת החינוך, ערכת מיפוי אלול נותנת מענה למיפוי ואיתור תלמידים המתקשים ברכישת מיומנויות ב-4 תחומים עיקריים וחשובים. האיתור מתבצע לכלל התלמידים בכיתה ולפיכך אינו סטיגמתי. מיפוי אלול מאפשר בנייה של תהליך התערבות מותאם ובזמן אמת ומעבר לכך- קיימת בחינה של יעלות תהליך ההתערבות.

מיפוי אלול פותח עבור תלמידים בכיתות א' עד י' ומאפשר מעקב אחר לקות הלמידה לאורך השנים. כמו כן הוא מאפשר השוואה בין תלמידים בשכבות גיל שונות.

ראו גם:

אבחון פסיכולוגי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן