תזונה בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז (ADHD – (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder  הן מההפרעות השכיחות ביותר בקרב ילדים. הפרעות אלו נוגעות לקשב מופחת ועודף תזיזיתיות, עם רגישות לגירויים רבים. מעריכים שהפרעות אלה מופיעות, ברמות שונות של חומרה, אצל כ – 10% מהילדים.

הגורמים להופעת המחלה לא ידועים, ולמעשה גם הפתולוגיה שעומדת מאחוריה עלומה למדי. משערים שמדובר במחלה עם מרכיבים גנטיים וסביבתיים ועם פקטורים רבים המשפיעים על הסיכון להופעתה.

בדרך כלל מאבחנים את המחלה בגילאי בית הספר המוקדמים. הטיפול הסטנדרטי המקובל במחלה הוא טיפול תרופתי בתרופות מקבוצות התרופות המעוררות, כאשר התרופות המקובלות ביותר לשימוש הינן ריטלין, קונצרטה וסטרטרה אך קיימות אפשרויות טיפוליות נוספות אחרות. הטיפול כולל לעיתים גם ליווי פסיכולוגי או פסיכיאטרי, מכיוון שלהפרעות קשב וריכוז יש מרכיבים התנהגותיים שניתן לשפר בעקבות טיפול התנהגותי.

תזונה והפרעות קשב וריכוז

בנוסף לטיפול התרופתי והטיפול ההתנהגותי שתוארו לעיל – האם יש מקום למרכיבים נוספים בטיפול הכוללני בהפרעות קשב וריכוז? האם לתזונה מסוימת יש השפעה על הילדים הסובלים מ – ADHD?

הטיפול התזונתי בהפרעות קשב וריכוז שנוי במחלוקת בעולם הרפואי. לאחרונה פורסם מאמר בכתב העת החשוב Pediatrics (העוסק ברפואת ילדים), שבוחן באופן מקיף את היתרונות (והחסרונות) של תזונה מתאימה כטיפול משלים או אלטרנטיבי בהפרעות קשב וריכוז.

המאמר מתאר מספר מאפיינים תזונתיים שכדאי להקפיד עליהם בדיאטה של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, אם כי בדרך כלל לא מובן המנגנון שבו מסייעים שינויים תזונתיים אלו לילדים.

אומגה 3 וחומצות שומן מיוחדות אחרות

אומגה 3 הינו סוג מסוים של חומצת שומן, נמצא בכותרות הרפואיות בשנים האחרונות. סגולות רפואיות רבות מיוחסות לחומת שומן זו.

אצל ילדים עם ADHD נמצאו רמות נמוכות של חומצת שומן ארוכות ואומגה 3 בדם. מחקר שבוצע לאחרונה גילה שתוספת של אומגה 3 בדיאטה של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז משפרת את התפקוד שלהם ומפחיתה את סימני המחלה, בהשוואה לטיפול בפלסבו. לכן, ייתכן שכדאי לשלב תוספות של אומגה 3 בדיאטה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

עם זאת, החוקרים מציינים שעדיין לא הוכח באופן מוחלט שלתוספות תזונתיות כאלו יש אכן השפעה משמעותית, ומחקרים נוספים נדרשים בכיוון זה.

דיאטת פיינגולד

דיאטת פיינגולד הומצה על ידי רופא בשם ד"ר פיינגולד כטיפול אפשרי בהפרעות קשב וריכוז.

בדיאטה זו חל איסור לצרוך תוספי מזון, חומרי טעם וריח מלאכותיים, חומרים משמרים, ומאכלים המכילים חומצה סליציאלית (למשל תפוחים וענבים). קיימות מספר אי הבנות הנוגעות למרכיבים המותרים על פי דיאטה זו, ויש לקבל הדרכה מלאה כדי לעקוב אחריה בשלמותה.

החוקרים מציינים שלמרות דיווחים מוקדמים (ודעתם של רופאים אחדים), לא הוכח במחקרים קליניים שלדיאטה זו יתרון בהפחתת הסימפטומים של ADHD.

עם זאת, ייתכן שלהפחתה בצריכה של תוספי מזון וחומרי טעם וריח מלאכותיים יש השפעה, בייחוד ביחס לאלרגיות לחומרים שונים המוספים למזון.

דיאטה היפואלרגנית

דיאטה היפואלרגנית, או אוליגו-אנטיגנית (הנקראת כיום, באנגלית, (elimination diet, מפחיתה מהתזונה את כל המאכלים שעלולים לגרום תגובה אלרגית (חומרים המכילים אנטיגנים זרים).  בין החומרים המוגבלים בדיאטה זו  נמצאים חלב, גבינה, ביצים, שוקולד, דגנים, אגוזים, ופירות הדר.

דיאטה כזו קשה במיוחד למעקב קפדני ולביצוע, בייחוד בקרב ילדים. החוקרים מציינים שמספר מחקרים (בקנה מידה קטן באופן יחסי) הראו שיפור בעקבות דיאטה זו.

החוקרים מציעים להתחיל בדיאטה שמסירה מהתזונה גורמים רבים שיכולים לגרום לאלרגיה למזון. במידה וחל שיפור בהפרעת הקשב והריכוז מומלץ להחזיר לאט לאט מאכלים שונים לדיאטה, ולנסות לגלות את המזון הפוגע אליו רגיש הילד, ולהסיר רק אותו מן הדיאטה.

סוכר וממתיקים מלאכותיים

דיווחים רבים קיימים על החמרה בסימפטומים של ADHD לאחר אכילת מאכלים המכילים סוכר או ממתקים אחרים. ממצא זה מעלה את האפשרות שהפחתה של סוכר בדיאטה של ילדים עם ADHD יכולה לסייע בשיפור התסמינים.

מחקרים אחדים שבוצעו לא הצליחו להראות קשר בין הפחתה ברות הסוכר לבין שיפור בתסמינים, אך קיימים גם דיווחים סותרים בספרות הרפואית.

מלבד הדיאטות שהוצגו, מציינים החוקרים במאמר את החשיבות של טיפול בחוסרים של המינרלים ברזל (השכיח מאוד באוכלוסייה) ואבץ. דיאטות שונות שאינן דומות לתזונה המערבית המודרנית (העשירה בשומן ובסוכרים) יכולות לסייע גם הן לילדים.

החוקרים מסכמים שייתכנו יתרונות תזונתים לדיאטות שונות, בייחוד לחולים עם כישלון של טיפול תרופתי או בעלי רצון לניסיון טיפולי שכזה, ומחקר נוסף נדרש בנוגע לתזונה מתאימה שתיטיב עם חולי ADHD.

ראו גם:

הפרעות שינה אצל ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז

דילוג לתוכן