נוירופידבק

נוירופידבקאוטיזם מייצג קשת רחבה של קשיים תקשורתיים והתנהגותיים בדרגות חומרה שונות. ילדים אלה יסבלו לרוב מבעיות נוספות כמו חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, שינה וכדומה. נעשים ניסיונות רבים להקל ולטפל בתופעות, במידה זו או אחרת של הצלחה.

נוירופידבק הוא טיפול אשר נועד לנסות להשפיע על גלי המוח ועל הפעילות המוחית כולה. על פי מחקרים ועבודות שנעשו בתחום, נראה כי השפעה כזו יכולה להביא להשפעה עמוקה יותר על מבני המוח ובכך גם לשינוי התנהגותי.

נוירופידבק היא שיטה לא חודרנית הכוללת ניטור וניתוח ויזואלי וכמותי של הפעילות החשמלית בשלב הראשון, על ידי חיבור הילד למכשיר EEG בעזרת סנסורים המוצמדים לקרקפת.

השלב השני של הטיפול יהיה השלב האופרטיבי המסתמך על ניתוח הנתונים שהתקבלו. שלב זה יכלול לימוד התנייתי של התגובה הרצויה על פי משוב חיובי. שלב זה דורש אימונים, פגישות מרובות והרבה סבלנות עד קבלת התוצאה הרצויה.

נוירופידבק לטיפול באוטיזם – יתרונות וחסרונות

עד היום, אוטיזם נחשב לחשוך מרפא. נוירופידבק לטיפול באוטיזם נחשב כטיפול לא קונבנציונאלי שאינו מקובל על מספר רב של רופאים. הסיבה נעוצה בכך שמרבית הרופאים לא נחשפו כלל לכלי טיפולי זה במהלך שנות לימודיהם והכשרתם במוסדות האשפוז השונים.

כמו כן, המחיר הגבוה של הטיפול מוביל למחשבה כי העוסקים בתחום יכולים להיות שרלטנים ותאבי בצע.

חוסר התקציבים וההכרה בתחום מובילים למיעוט מחקרים עובדתיים, אשר חסרונם מביא למודעות נמוכה וחוזר חלילה. נוירופידבק לטיפול באוטיזם נמצא יעיל ומספק תוצאות טובות (אם כי לא ריפוי מושלם) על פי עדויותיהם של העוסקים בתחום.

התחלת הטיפול בבעיות אוטיסטיות בעזרת נוירופידבק מתחילה רק מגיל 6, מכיוון שרוב המחקרים אשר נעשו, נעשו על ילדים מגיל זה ואילך. מכיוון שהתחום בארץ נמצא פרוץ, כדאי לוודא טרם התחלת הטיפול על מהות המרכז המבצע וניסיון העומד בראשו.

ניטור הפעילות המוחית

מעבודות וסקירות שנעשו, נמצא כי התנהגויות וקשיים אינדיבידואלים שונים קשורים באופן ישיר לתדרי ואורכי גל שונים מהמצופה. על מנת ללמוד את התבנית האישית הפסיכופיזיולוגית של כל אחד מהמטופלים, יש צורך בניטור באמצעות EEG. הניטור נעשה בצורה לא חודרנית, אם כי ילדים אוטיסטים עלולים לחוות אותו ככזה. אפשר לנסות שיטות ריכוך שונות לעידוד שיתוף הפעולה.

הסנסורים המוצמדים לקרקפת הראש קולטים ומנטרים אף את הזרמים החשמליים העדינים ביותר. פרופיל התדרים מנותח ומוצג על גבי מסך מחשב ומתורגם לתוכנה אשר באמצעותה אפשר יהיה לקבל את המשוב החיובי לשינוי ההתנהגות.

התוכנה למעשה מתרגמת את היחס הרצוי בין סוגי הגלים (יותר גלים בעלי תדר גבוה ופחות גלים בעלי תדר נמוך) כך שכאשר תגובת המטופל תיענה לצורך זה תתקבל התוצאה הרצויה.

אימון המוח

נוירופידבק לטיפול באוטיזם לא מחייב את שיתוף הפעולה של הילד, אולם מציג תוצאות טובות בפרמטרים כמו ריכוז, תקשורת מילולית ובלתי מילולית.

למרות שלא נדרש מהילד שיתוף פעולה, ההשפעה על מערכת העצבים נעשית באופן דומה לזו אשר נעשית עם ילדים אשר משתפים פעולה, על ידי התניה קלאסית. מודלים רבים אשר הוצעו ניסו להבין איך באמת השיטה עובדת, אך אף לא אחד מהם נתן פתרון חד משמעי ומקובל.

ההתניה ואימון המוח יכולים, על פי שיטה זו, לשפר ולשנות את פעילותם של המסלולים העצביים. ככל שפרק הזמן של האימון יהיה ארוך יותר, כך השפעתו תהיה רבה יותר ומצופה כי השינוי ההתנהגותי יתרחש.

בבעיות על הספקטרום האוטיסטי נדרשת התערבות ארוכה ומפגשים רבים עד לקבלת התוצאה הרצויה. במחקרים אשר נעשו עד כה על התערבות זו, נראה כי תוצאות אלו נשמרות גם לאחר שנה מהטיפול האחרון.

מאמרים נוספים בנושא:
הצדדים החיוביים של ליקויי למידה
ליקויי למידה בקופות החולים
פסיכיארטריה אינטגרטיבית

דילוג לתוכן