הפרעות בלימודים בשל ליקויים בראייה

הפרעות למידהלקויי ראייה שונים יכולים להפריע לילד, ולמנוע ממנו לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו. לקויי ראייה יכולים להכביד ולהקשות על התפקוד בבית הספר, להפריע לפעילות חברתית ולהעיב על אורח החיים התקין והבריא של הילד. מה הם לקויי הראייה הנפוצים? כיצד אפשר לזהות אותם ולטפל בהם?

קוצר ראייה ורוחק ראייה

הבעיות הנפוצות ביותר בקרב ילדים הן בעיות תשבורת. תשבורת משמעה יכולת שבירת קרני האור על ידי העין (באמצעות הקרנית והעדשה).

הפרעות בתשבורת יכולת להיות משני סוגים עיקריים: קוצר ראייה ורוחק ראייה. בקוצר ראייה הראייה למרחק קרוב שמורה, אך הראייה לרחוק פגועה, בעקבות שבירה חזקה מדי של קרני האור.

ילדים הסובלים מקוצר ראייה מתקשים, למשל, בקריאת הלוח בכיתה מרחוק. גם הקשבה למורה יכולה להיפגע בקוצר ראייה, מכיוון שקשר עין תקין חשוב לקשב ולתקשרות בין המורה לתלמיד.

רוחק ראייה (הנדיר יותר בילדים) משמעו ראייה שמורה לרחוק עם פגיעה בראייה לקרוב. הפרעה כזו תקשה על הקריאה מספר, ולכן תפגע בהישגי התלמיד ובמוטיבציה שלו לקרוא.

הפתרון הרפואי לבעיות תשבורת כולל בדרך כלל התאמה של משקפיים על ידי אופטומטריסט. ברוב המקרים, תיקון של הליקוי אפשרי בעזרת המשקפיים, והתפקוד הראייתי של העין חזור לנורמלי.

הישגיו הלימודיים של ילד שהותאמו לו משקפים עם מספר מתאים יכולים לעלות פלאים בתוך זמן קצר. לעיתים ניתן להשתמש בעזרים שונים לראייה, בעיקר כאשר תיקון על ידי משקפיים לא אפשרי, מסיבות שונות (כדוגמת מחלות תורשתיות של הרשתית).

פזילה, טרופיה (tropia) ופוריה (phoria)

באופן נורמלי, שתי העיניים קולטות ומעבירות למוח תמונות חופפות של שדה הראייה. כאשר עין אחת פוזלת מועברות שתי תמונות שאינן מתאימות אל המוח. קיימות שתי צורות עיקריות של פזילה: טרופיה (פזילה גלויה), ופוריה (פזילה סמויה).

בפזילה גלויה עין אחת פונה בהשוואה לעין השנייה באופן מתמיד. ניתן לבדוק בקלות פזילה על ידי הארה של מקור אור ישירות לכיוון העיניים. במצב תקין, מקור האור צריך ליפול בדיוק על שני האישונים. במקרה של פזילה, מקור האור נופל ליד האישון, ולא במרכזו, בעין הפוזלת.

בפוריה, פזילה סמויה, קיימת פזילה בעין, המופיעה רק לפעמים. פזילה סמויה קשה יותר לאבחון מפזילה גלויה, והיא מאובחנת לרוב באמצעות בדיקה הכוללת כיסוי לסירוגין של שתי העיניים. כאשר מועבר הכיסוי מעין אחת לשניה, ניתן לראות תנועה של העין שמתגלית, המעיד על הפזילה הסמויה.

מדוע חשוב לזהות פזילה בילדים?

מדוע חשוב לאבחן ולטפל בפזילה בזמן? מלבד ההפרעה האסתטית בפזילה גלויה, פזילה יכולה להוביל להפרעה קשה יותר בראייה המכונה "עין עצלה" – אמבליופיה.

למעשה, על מנת שהחלק במוח שאחראי על קליטת התמונה הויזואלית יתפתח כראוי, יש צורך בתמונה חופפת וברורה משתי העיניים באופן שווה.

כאשר לאורך זמן אין תמונה שווה וחופפת, המוח מדכא את הקלט העצבי – ויזואלי מהעין החלשה, הפוזלת. דיכוי של הראייה מהעין הפגועה יוביל להפרעה קבועה בראייה, שאיננה ניתנת לתיקון בשלבים מאוחרים יותר.

באופן דומה, הבדלים משמעותיים בתשבורת בין שתי העיניים יובילו גם הם לאמבליופיה. הטיפול באמבליופיה על רקע של פזילה כולל ניתוחים לתיקון הפזילה באמצעות שינויים בשרירי העין.

הטיפול באמבליופיה על רקע של הבדלים בתשבורת כולל בדרך כלל רטיה על העין החזקה במהלך היום, כדי למנוע את הדיכוי המוחי של העין החלשה.

זיהוי מהיר של בעיות אלו וטיפול בם החיוני למניעה של נזק קבוע לעין. נזק קבוע לעינו של ילד יכולה להשפיע באופן ניכר על הישגיו הלימודיים. מיומנויות הקשורות בקריאה מקרוב ומרחוק יכולות להיפגע, ולהפריע להתפתחותו התקינה של הילד.

חשוב לזכור, שהפרעות ראייה אינן לקויי למידה. הפרעות ראייה יכולות להערים קשיים שיתבטאו באופן דומה להפרעות למידה, אך ברוב המקרים הן ניתנות לתיקון עם טיפול מתאים.

כדי לאפשר לילד ללמוד ולהתפתח באופן אידיאלי, כדאי לבצע בדיקות סקר למציאתם של ליקויי ראייה, מוקדם ככל הניתן. בישראל, מבוצעות בדיקות ראייה לכל הילדים בכיתות א', וח' . – זיהוי וטיפול מוקדם הם המפתח להצלחה!

ראו גם:

הקשר בין כאב ראש ללקויות למידה

חוששים שילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז? כלים לאבחון הפרעת קשב וריכוז

דילוג לתוכן